هارمونی بطور کلی دانشیه که به آهنگساز کمک میکنه صداهای مختلفی رو که بصورت همزمان اجرا میشن، با تناسبی کنار هم قرار بده تا فضایی رو که میخواد در قطعه ایجاد کنه.
علاوه بر آهنگسازها، نوازندهها هم برای اینکه بتونن درک درستی از ساختار قطعهشون داشتهباشن و بیانشونو عمیقتر کنن، نیازه که هارمونی بدونن.
اما درس هارمونی، وقتی بصورت کاملاً تئوری مطرح میشه، فقط مثل حل کردن مسئلهی ریاضی روی کاغذه و معمولاً تبدیل نمیشه به یک مهارتی که نوازنده بتونه ازش استفاده کنه. برای همین، در کلاسهای هارمونی کاربردی، سعی میشه نوازنده هارمونی رو روی ساز خودش یاد بگیره و تکتک تمرینهای هارمونی رو بصورت کاملاً عملی بتونه روی ساز خودش اجرا کنه و بشنوه!
دونستن هارمونی روی گیتار میتونه به نوازنده مهارتهای دیگهای رو هم بده؛ مثلاً میتونه قطعاتی رو که دوست داره، برای ساز خودش تنظیم کنه یا بتونه ایدههای بداههی عمیقتری رو خلق کنه.
خیلی وقتا هنرجوهای گیتار، بعد از چندسال تمرین، به خودشون میان و میبینن که صرفاً از لحاظ تکنیکی قوی شدهن و فقط میتونن قطعههایی رو که قبلاً ساخته شده بنوازن. برای تفسیر قطعاتشون هم باید همیشه از معلم ایده بگیرن تا بدونن چطوری به جملاتشون اوج و فرود بدن تا بتونن قطعه رو موزیکال بنوازن. درصورتیکه اگر از هارمونی روی سازشون شناخت داشتهباشن، میتونن خیلی راحت صرفاً با نگاه کردن به دسته گیتارشون موقع اجرای قطعه، آنالیزش کنن و ساختارش رو بشناسن و خودشون بتونن تفسیرش کنن!
علاوه بر این، اگر نوازنده شناخت بهتری از الگوهای گامها و آکوردها روی سازش داشتهباشه، دیگه فقط به قطعههایی که قبلاً ساخته شدهن محدود نخواهد بود و میتونه هربار که سازش رو دست گرفت با توجه به حس و حال اون لحظهش، موسیقیای رو خلق کنه.
ما تو دوره هارمونی روی گیتار، یکبار برای همیشه مباحث تئوری موسیقی رو بصورت کاملاً عملی روی گیتارمون میبینیم. یاد میگیریم که توی بداههنوازی یا تنظیم قطعه چطوری میتونیم از این مباحث استفاده کنیم.
ابتدای دوره، گامهای ماژور و مینور و مدها رو بصورت تئوری مرور میکنیم. بعد الگوهای قابل انتقالشون رو روی ساز یاد میگیریم.
میریم سراغ آکوردشناسی و آکوردهای سهصدایی و چهارصدایی رو بازم اول بصورت تئوری بعد به شکل الگوهایی روی دسته گیتار یاد میگیریم. بررسی میکنیم آکوردهایی که روی نتهای مختلف یه گام ساخته میشن چه ارتباطی با هم دارن و هرکدوم چه نقشی میتونن تو جملات داشته باشن؛ برای اینکه بعداً تو هارمونیزه کردن ملودیها مجبور نباشیم با آزمون و خطا آکورد مناسبمونو پیدا کنیم.
چهاربخشی نوشتن آکوردها رو یادمیگیریم و میتونیم هارمونیمون رو با حرکت حسابشدهی بخشهای مختلفش، غنیتر کنیم.
از این متریال میتونیم استفاده میکنیم که بداههنوازیامونو هم متنوعتر کنیم و ایدههای جدید خلق کنیم.
هارمونی مقدماتی رو تو این دوره تا خروج موقت و مدولاسیون پیش میبریم و تا جایی میرسیم که بتونیم یک خط ملودی رو جوری که دوست داریم هارمونیزه کنیم.
در پایان دوره هم میتونیم قطعهای رو برای گیتار سولو یا آنسامبل گیتار تنظیم کنیم.